Šalmas – privalomas atributas kiekvienam motociklo vairuotojui, tačiau ar bet kuris šalmas tinka važiuoti Lietuvos keliais? Trumpas atsakymas – ne. Ilgesnis ir svarbesnis – šalmas turi atitikti Europos Sąjungos (ES) saugumo reikalavimus, jei norite važiuoti legaliai ir saugiai.
Ką sako įstatymai?
Pagal Lietuvos Respublikos Kelių eismo taisykles (KET), vairuotojai ir keleiviai privalo dėvėti galvos apsaugos priemones, kurios atitinka nustatytus techninius reikalavimus. Praktikoje tai reiškia, kad moto šalmai privalo būti sertifikuoti, o pagrindinis ES galiojantis standartas yra ECE R22, kurio naujausia versija – ECE 22.06.
„Žmonės dažnai mano, kad bet koks šalmą primenantis daiktas gali būti naudojamas važinėjant. Deja, tai pavojinga iliuzija. Šalmas be sertifikato – tai tik dekoracija, ne apsauga“, – sako moto saugumo ekspertas Julius Kasparavičius.
Kas yra ECE sertifikatas?
ECE (Economic Commission for Europe) sertifikatas reiškia, kad šalmas buvo testuotas pagal Europos standartus ir atlaikė smūgius, slėgį, sukimosi jėgas bei kitas apkrovas, kurios gali įvykti eismo įvykio metu. Naujesnė versija, ECE 22.06, įsigaliojo 2020 m. ir tapo privaloma naujiems modeliams daugelyje ES šalių, taip pat ir Lietuvoje.
„Jeigu šalmas turi ECE 22.05 ar 22.06 žymėjimą – tai patikimas ženklas, kad jis buvo testuotas ne tik dėl atsparumo smūgiui, bet ir dėl tinkamos konstrukcijos, paminkštinimo, net užsegimo sistemos“, – aiškina Kasparavičius. „O jei tokio žymėjimo nėra – jokių garantijų, kad jis atliks savo funkciją avarijos metu“.
Ar policija tikrina šalmų sertifikatus?
Nors šalmų tikrinimas kelyje dar nėra sistemingas, policija turi teisę sustabdyti motociklininką ir pareikalauti įrodymų, kad šalmas atitinka reikalavimus. Jei šalmas nepažymėtas tinkamai, gali būti laikoma, kad jis neatitinka KET, o tai reiškia – administracinę atsakomybę.
Be to, jei įvyksta eismo įvykis ir paaiškėja, kad šalmas neatitiko reikalavimų, tai gali turėti įtakos tiek draudimo išmokai, tiek teisiniam vertinimui dėl kaltės.
„Ne kartą teko girdėti atvejus, kai žmogus avarijos metu buvo su pigiu, internetu užsisakytu „šalmu“, kuris neturėjo jokių sertifikatų. Deja, tokiu atveju net pažeidimo nebūna matomo, bet smūgis per silpną konstrukciją gali būti mirtinas“, – pasakoja Kasparavičius.
Nepirkite šalmų be aiškaus kilmės sertifikato. Dažnai tokie produktai platinami per neoficialias el. parduotuves ar turgus. Taip pat nesirinkite „beanie“ tipo ar atvirų, dekoratyvinių šalmų, kurie populiarūs dėl stiliaus, bet neturi jokios apsauginės vertės.
Ką daryti norint būti tikram?
Renkantis šalmą Lietuvoje, ieškokite ECE 22.05 arba 22.06 žymėjimo etiketės, kuri dažniausiai būna šalmo viduje, ant dirželio arba vidinio pamušalo. Geriausia pirkti iš patikimų tiekėjų, kurie garantuoja atitiktį reikalavimams ir suteikia konsultacijas.
„Patarimas paprastas – jeigu šalmas neturi ES žymėjimo, jo neturėtumėte nei dėvėti, nei juo pasitikėti“, – reziumuoja Julius Kasparavičius. „Tai ne tik apie teisėtumą, tai apie jūsų gyvybę“.
Šalmas turi saugoti, o ne tik atrodyti
Motociklo šalmas Lietuvoje privalo atitikti ES reikalavimus. Tai ne formalumas, o būtinybė, kuri realiai saugo gyvybę ir sveikatą. Tinkamai sertifikuotas šalmas reiškia, kad jis išlaikė rimtus bandymus, buvo suprojektuotas pagal aukščiausius standartus ir iš tiesų gali atlikti tai, ką žada – apsaugoti jūsų galvą nelaimės atveju.
Šiandien, kai technologijos pasistūmėjusios į priekį, o kokybiškų šalmų pasirinkimas didžiulis – nėra pateisinimo važiuoti su nesertifikuota įranga. Nesvarbu, ar tai trumpas pasivažinėjimas Vilniaus gatvėmis, ar ilgesnė kelionė per Lietuvą – jūsų saugumas prasideda nuo teisingo šalmo pasirinkimo.